Att kunna sova gott är ett av de mest grundläggande kraven vi har för att må bra. Men det handlar inte bara om att ha en säng man ligger bekvämt i, utan rummet som en helhet. Här tittar vi lite snabbt på några saker man kan göra för att förbättra sovrumsmiljön.

Städa regelbundet och ordentligt

När vi håller ett rum städat och fräscht skapar vi en mycket mer hälsosam miljö. Och i ett rum som sovrummet kan damm och andra partiklar uppstå ganska snabbt. Som hjälp till städningen bör man även se över ventilationen i sovrummet. Inte bara hjälper det till att ta bort damm i luften, utan ser även till att rummet har gott om frisk och ren luft.

Välja rätt sängkläder

Våra sängkläder är också en väldigt viktig del av sömnen. Ingen vill ju ha sängkläder som inte ligger mjukt och skönt mot kroppen. Materialet i sig är värt att testa ordentlig innan man köper och att anpassa det efter sina egna behov är mer eller mindre ett måste. Samtidigt spelar det ju väldigt stor roll vad som ligger i sängkläderna och dessa bör även väljas med omsorg.

Sänk temperaturen

Något många säkert redan hört vid detta lag är att många av oss sover i ett allt för varmt sovrum. Medan det är skönt att ha 20 grader eller mer hemma bör faktiskt temperaturen i sovrummet ligga mellan 14-18 grader Celsius. Studier har visat att vår sömnkvalitet är som bäst när den inte överskrider detta. Men det kan även vara bra för hälsan rent allmänt.

Stäng ute ljud

Ljud kan vara väldigt störande när vi ska sova men det är inte alla vi har full kontroll över. Att se till att elektronik och annat som kan väsnas är avstängt när man ska sova är något man kan och ofta bör göra. Men ljud från omvärlden, speciellt för de som bor i städer kan vara svårare att hantera. Gamla fönster är i regel sämre på att stänga ute ljud och bör bytas om man har möjlighet. Alternativt kan man använda sig av bullerreducerande draperier.